Nebudeme si klamať – áno, výrobky s podtónom “udržateľné” sú o niečo drahšie (vo väčšine prípadov). No pohľad na túto problematiku závisí aj od druhu tovaru, ktorý chceme cenovo porovnávať – fair trade oblečenie je napríklad niekoľkonásobne drahšie ako komerčné, zatiaľ čo pri eko čistiacich prostriedkoch je len o niekoľko percent vyššia cena.
Existuje viacero dôvodov, prečo sú udržateľné (eko, zelené, fair) výrobky drahšie:
1. Ide o dopyt – udržateľné produkty sa nepredávajú vo veľkom
Povedomie o bezodpadovom životnom štýle za posledné roky dosť vzrástlo, no stále platí, že o udržateľné/ekologickejšie výrobky zatiaľ nie je na trhu taký záujem ako o tie “obyčajné”. Takže platí – čím menší dopyt, tým väčšie ceny.
Zoberte si príklad: ak si desaťtisíce ľudí kúpia tričko za 4€ alebo balzam na pery za 2,50€, výrobcovia budú veselo pokračovať vo výrobe a obchodníci v predaji. Čím viac vyrábajú, tým im klesajú náklady na suroviny, obaly, distribúciu a tak si môžu dovoliť predávať za nízke ceny.
Ako sa teda dá zvýšiť dopyt po udržateľných výrobkoch? Spôsob je jednoduchý a veľmi priamy – kupovať udržateľné výrobky a podporovať tak tento trh.
Príklad – obchodník uvidí, že vzrástol záujem o ekologickejšie varianty a prispôsobí sa požiadavkam zákazníkov, ak ich bude viac. Následne sa spolu s vzrastajúcim dopytom znížia ceny produktov (to je základný princíp ekonomiky). Samozrejme, že to nebude hneď, ale trvá to nejaký (neurčito povedané) čas.
Na druhej strane – dopyt nevzrastá veľmi rýchlo a dôvodom sú, samozrejme, predovšetkým vyššie ceny. Tak sa stále točíme v začarovanom kruhu.
2. Udržateľné materiály sú drahšie na dopestovanie či vyrobenie
Zvýšené náklady pri eco-friendly výrobkoch sú prítomné od vzniku (výroba, vypestovanie) až po finálny produkt. Prečo? Udržateľné materiály (drevo, bavlna, ľan, včelí vosk, ručne lisované oleje, nestriekané plodiny) sú nákladnejšie na pestovanie či získanie.
Renomované certifikáty na zaručenie kvality a udržateľnosti pre zákazníka tiež nie sú najlacnejšie (ceny sa pohybujú v tisícoch eur a je potrebné ich pravidelne obnovovať).
Organické materiály (bez chémie, postrekov, pesticídov) je oveľa ťažšie a drahšie dopestovať a tiež sa ich urodí menej v porovnaní so striekanými…toto všetko zvyšuje aj cenu výsledného výrobku, ktorú zaplatíme my – spotrebitelia.
3. Férové pracovné podmienky pre ľudí tiež niečo stoja
Na “fair” prácu a výrobu sa jednoducho vydávajú väčšie náklady – v porovnaní s fabrikami, ktoré využívajú napríklad detskú prácu alebo majú neprimerane dlhé pracovné zmeny (až tak, že pracovníci doslova “žijú” vo fabrike).
Pre udržateľné firmy (aj keď majú fabriky “v tretích krajinách”) je samozrejmé dávať zamestnancom férové mzdy a ľudské jednanie – normálne pracovné podmienky.
4. Umelé materiály sú ľahko dostupné a lacné
Pre firmy je jednoduchšie a lacnejšie vyrábať z materiálov alebo chemikálií, ktoré sú bežné a ľahko dostupné.
Napríklad organická kozmetika, ktorá obsahuje rôzne kvalitné zložky (maslá, oleje, esencie) z rôznych kútov sveta bude vždy drahšia ako tá obyčajná – syntetická.
“Zeleným” firmám často záleží aj na udržateľnom recyklovateľnom obale – z papiera či zo skla, no a tieto materiály sú vždy drahšie ako plastové.
5. Aj distribúcia je drahšia
Tým, že po ekologických produktoch je menší dopyt, predávajú sa menej a preto sa aj distribuujú (posielajú/prevážajú) v menších množstvách a častejšie. Malá firma preto vynaloží určite väčšie náklady na prepravu v porovnaní s obrovskou firmou, ktorá si zaplatí prevoz veľkého nákladu naraz a povedzme, raz za pol roka. Cena dopravy sa takisto premieta do výslednej ceny produktu.
6. Čas sú peniaze
Čím viac času sa strávi pri výrobe produktu, tým má tendenciu byť aj drahší. Pre jednoduché porovnanie si vezmite ručnú a strojovú výrobu. Ktorá trvá kratšie?
Aj všetky záležitosti ohľadom ekologickejšej výroby – zdroje materiálov, certifikácie, zabezpečenie férových pracovných podmienok, šetrná distribúcia – toto všetko zaberá viac času ako bežné obchodné metódy.
Samozrejme, opísali sme tu teoretickú rovinu – ideálny stav, podľa ktorého by sa mali všetci výrobcovia ekologických produktov, ktorí si pýtajú za svoje výrobky vyššie ceny, aj riadiť. Či to tak naozaj je pri konkrétnej firme/výrobcovi, si však treba overiť.
Je na nás – spotrebiteľoch – aby sme si overili ponúknuté informácie o výrobkoch, pretože dobre vieme, že firmy nie vždy dodržiavajú to, čím sa aj prezentujú. Tiež je len na nás, koho svojimi peniazmi podporíme a či súhlasíme s hodnotami a praktikami danej firmy.
Autor: Darina Martáková
Inšpirované týmito zdrojmi:
Are Eco-friendly Products More Expensive Than Their Non-Eco Version?
https://www.seastainable.co/blogs/seastainable-blog/why-are-eco-friendly-products-so-damn-expensive
Why eco-friendly fashions and body care products are more expensive