Predstavte si, že držíte v rukách dva podobné výrobky – jeden “tradičný” a druhý je jeho ekologickou, udržateľnou variantou. Nad kúpou však váhate, pretože “eko produkt” je o 3€ drahší ako ten “neeko”. Cenový faktor je u Vás pri rozhodovaní o kúpe veľmi dôležitý .
Dôvody, ktoré by Vás mali motivovať ku kúpe “eko” produktu sú tieto:
- jeho kúpou podporujete používanie udržateľných materiálov; dávate vedieť, že Vám záleží na certifikácii a kvalite výrobku; podporujete férové pracovné podmienky, ktoré výrobcovia poskytujú svojim zamestnancom, a tiež “zelené” praktiky firmy – používanie recy papiera, bezplastové balenia a pod.
- dávate najavo svoj “dopyt” a postoj, ste ukazovateľom toho – po čom má byť na trhu záujem
- idete príkladom Vášmu okoliu, blízkym a predovšetkým Vašim deťom
- a čisto “sebecký” dôvod – cítite sa dobre, že ste si do svojho domu priniesli zdravé, netoxické, bezodpadové veci a podporili ste svojou kúpou ľudí, ktorým tiež záleží na tom, aby sa niečo v tomto konzumnom systéme zlepšilo
Niekomu sa môže zdať čudné, o koľko sú eko výrobky drahšie od tých “normálnych”. Tiež sa môžeme pýtať – kde máme záruku, že kúpou zeleného produktu urobíme vo všeobecnosti dobrú vec (pre seba, ŽP, výrobcu…) a že nejde iba o “greenwashing” a následné obohacovanie sa už aj tak bohatých podnikateľov? Čo ak idú naše peniaze do vreciek kapitalistov, ktorým vôbec nezáleží na životnom prostredí?
A je vôbec možné, aby sme boli všetci “zelení” aj keď si to finančne nemôžeme dovoliť?
Všetci by sme mali chcieť kupovať zdravú nestriekanú zeleninu, bezodpadové, trvácne, kvalitné výrobky, nosiť pohodlné oblečenie, ale čo ak nám to cenovka nedovolí?
Záleží na tom, aké má človek priority
To, čo považujeme za lacné alebo drahé, záleží od toho, aké máme priority v nakupovaní a celkovo v životnom štýle. Ak je pre niekoho dôležité dobré, kvalitné a zdravé jedlo, ochotne si zaň priplatí. Ak je pre niekoho prioritou mať doma plný šatník oblečenia a nie len zopár kvalitných, obľúbených kúskov, pravdepodobne nakupuje vo fast fashion reťazcoch a nevyhľadáva udržateľné značky.
Nezáleží na tom, čo konkrétne uprednostňujeme – jednoducho máme nejakú prioritu, staviame na nej a peniaze ušetríme zasa na niečom, na čom nám až tak nezáleží. Takže je možné, že ak niekto hovorí, že eko-friendly výrobky sú príliš drahé, možno ekologickejší život nepokladá za svoju prioritu a radšej svoje peniaze minie na iné účely.
Uvažujme napríklad takto: aj keď väčšinou nemám veľký mesačný rozpočet, svoje peniaze sa snažím rozumne utratiť a záleží mi na tom, na čo presne ich miniem. Kupujem prevažne iba to, čo potrebujem. Záleží mi na tom, aby som žil/a udržateľnejšie – je to moja priorita, takže som ochotná/ý si priplatiť. Peniaze viem ušetriť zasa v inej oblasti.
Princípom ekologického zmýšľania by malo byť aj to, že si kúpim radšej jednu drahšiu vec, ktorú budem využívať pravidelne, ako množstvo lacných vecí, ktoré mi budú zbytočné (oblečenie, topánky, elektronika).
No zo skúseností vieme, že cena (nízka či vysoká) nutne nemusí určovať aj kvalitu výrobku. Pri kúpe si treba práve prehodnotiť to, či nie je vhodné kúpiť si jednu opakovane použiteľnú vec namiesto množstva jednorazových. Je dosť možné, že z dlhodobého hľadiska sa dá takýmto zmýšľaním výrazne ušetriť (napríklad pri kúpe kvalitnejších/udržateľnejších spotrebičov je počiatočná investícia vyššia, človek však môže ušetriť peniaze za energie, opravy, kúpou náhradných dielov sa vyhne kupovaniu celého nového spotrebiča…).
Tak čo, aké sú Vaše priority?
Autor: Darina Martáková
Inšpirované zdrojom: